Odpowiednie wykorzystanie dostępnych narzędzi marketingowych to najlepszy sposób, by wybić się na tle konkurencji. Jak sprawić, by marka zaistniała w sieci? Jednym z najskuteczniejszych rozwiązań jest SEM, czyli marketing internetowy w wyszukiwarkach – ważnym elementem takiej strategii będą m.in. kampanie Google Ads.
Co to jest SEM?
SEM to skrót od „Search Engine Marketing” – termin ten można przetłumaczyć jako marketing w wyszukiwarkach. Mowa jednak nie tylko o samym pozycjonowaniu lub SEO, lecz także o wykorzystywaniu narzędzi PPC, których działanie opiera się na wyświetlaniu reklam przy wynikach wyszukiwania za pewną opłatą. Kampanie reklamowe w wyszukiwarkach doskonale współgrają z innymi czynnościami mającymi na celu zwiększenie strony, dzięki czemu wspólnie zapewniają znacznie lepsze wyniki dotyczące popularności strony, konwersji czy zysków z oferty. SEM można zatem opisać jako połączenie SEO i PPC. Szczególną rolę odgrywają tutaj kampanie Google Ads (dawniej AdWords). To wyszukiwarka ze zdecydowanie największą bazą użytkowników, co sprawia, że często stoi w centrum działań marketingowych.
Spis treści
Odpowiednio wdrożona strategia SEM pozwala zwiększyć ruch na dwa sposoby – poprzez organiczne wyniki wyszukiwania i przez kampanie reklamowe Google. Choć są to czynności, które mogą wydawać się odrębne, w rzeczywistości świetnie łączą się ze sobą, zapewniając skuteczny wzrost widoczności witryny.
Jak skutecznie przeprowadzić kampanię SEM?
Proces wdrażania działań SEM można opisać w kilku prostych krokach. W pierwszej kolejności należy dokonać analizy słów kluczowych i wybrać spośród nich te, które są najbardziej powiązane z naszą działalnością oraz obraną grupą docelową. Następnym zadaniem będzie opracowanie działań SEO i konfiguracja kampanii reklamowej w Google Ads lub innym wybranym narzędziu – to proces, który zajmie prawdopodobnie najwięcej czasu. Na koniec zostaje tylko bieżące monitorowanie efektów oraz ewentualne wprowadzanie zmian.
Czym różni się SEM od SEO?
Warto podkreślić, że SEO – „Search Engine Optimization” – to w zasadzie część strategii SEM. Jest to termin dotyczący wyłącznie optymalizacji strony, czyli dostosowywania jej treści i struktury pod kątem wymogów wyszukiwarki. Kampania SEM obejmuje ponadto inwestycję w płatne reklamy wyświetlane przy wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że musimy przygotować się na poświęcenie funduszy, podczas gdy działaniami SEO można zająć się całkowicie bezpłatnie. Jednocześnie wiąże się to z innym czasem oczekiwania na efekty – wyniki strategii PPC będą widoczne od razu, z kolei SEO to bardziej długofalowe zadanie.
SEM – kampanie Google Ads
Kampanie reklamowe w wyszukiwarkach opierają się na modelu PPC, czyli „pay per click”, co w języku polskim oznacza „płatność za kliknięcie”. Treści mogą przybierać różne formy – można postawić na przykład na reklamy wizualne czy tekstowe. Największą zaletą jest fakt, że pojawiają się nad organicznymi wynikami wyszukiwania, na pierwszej stronie rezultatów dla danej frazy. Z tego względu właściwy dobór słów jest niezwykle istotny, by kampanie reklamowe Google przyniosły zamierzony efekt. Jak podejść do tego tematu? Należy zwrócić uwagę głównie na trzy aspekty: charakterystykę swojej strony i oferty, potrzeby i preferencje grupy docelowej oraz działania konkurencji. Z tego względu niezbędny będzie wcześniejszy research – w tym zadaniu może pomóc na przykład agencja marketingowa, która przeprowadzi audyt SEO i dobierze właściwe frazy. Można jednak postawić także na narzędzia online: jednym z nich jest „Planer słów kluczowych” dostępny bezpośrednio w Google Ads.
22
Kampanie reklamowe w wyszukiwarkach – korzyści
Wśród zalet właściwie wdrożonej kampanii SEM można wymienić przede wszystkim zwiększenie świadomości marki wśród internautów. To z kolei prowadzi do powiększenia grona naszych odbiorców, a co za tym idzie – potencjalnych klientów. Co istotne, kampanie reklamowe w wyszukiwarkach są skierowane głównie na odbiorców, którzy już są w pewnym stopniu zainteresowani danym tematem. Dodatkowo, przygotowując kampanie Google Ads, możemy skorzystać z dość rozbudowanego zestawu narzędzi, które pozwolą na bardzo precyzyjne dostosowanie treści i widoczności reklam, dzięki czemu można bez problemu zadbać o jak najlepszy efekt.
Poświęcenie czasu oraz funduszy na przygotowanie kampanii SEM to decyzja, która z pewnością może się zwrócić. Mimo że kampanie PPC są z definicji płatne, w zamian mamy szansę dotrzeć do znacznie większego grona odbiorców, którzy będą chętni do skorzystania z naszej oferty. Warto jednak pamiętać, że pierwszym krokiem powinna być rzetelna analiza grupy docelowej, by móc opracować skuteczną strategię SEM.