Strona główna » Do kiedy pracodawca musi wysłać PIT?

Do kiedy pracodawca musi wysłać PIT?

by Daniel SZYSZ

Każdy, kto uzyskał dochód podlegający opodatkowaniu, musi złożyć zeznanie podatkowe w urzędzie skarbowym do końca danego okresu rozliczeniowego, który w większości przypadków w 2023 roku wypada na 2 maja.

 

Deklaracja PIT-37 dotyczy osób, które uzyskały dochód na podstawie umowy o pracę, dzieło lub zlecenie. Aby rozliczyć PIT-37, potrzebne są informacje o wysokości wynagrodzenia i składek zdrowotnych, które znajdują się w deklaracji PIT od pracodawcy. Pracodawca musi przesłać deklarację PIT do urzędu skarbowego do 31 stycznia 2023 roku, a do pracownika – do końca lutego.

Jakie deklaracje wypełnia pracodawca?

PIT-11 to deklaracja, w której pracodawca przekazuje informacje o dochodach i składkach swoich pracowników. Pracodawca musi wykonać trzy kopie deklaracji PIT-11 – jedną dla urzędu skarbowego, jedną dla pracownika i jedną do archiwum. Pracownik może otrzymać swoją kopię w formie tradycyjnej lub elektronicznej. Deklaracje PIT-11 są przekazywane do urzędu skarbowego tylko w formie elektronicznej.

 

Formularze PIT-4R, PIT-8C, PIT-8AR i PIT-8R to kolejne deklaracje podatkowe, które muszą być wypełnione przez pracodawcę. Niektóre z nich nie dotyczą bezpośrednio pracownika i nie są mu one wysyłane w formie kopii.

 

Prowadzisz przedsiębiorstwo i chcesz sprawniej wypełniać wymagane deklaracje podatkowe? Rozlicz PIT-28 przez internet i zaoszczędź czas, wysiłek i pieniądze wydawane na dojazd do Twojego Urzędu Skarbowego!

Rozliczenie bez deklaracji PIT-11

Każdy, kto otrzymuje wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę, dzieło lub zlecenie, jest zobowiązany do rozliczenia się ze swoich dochodów w deklaracji rocznej i formularz PIT-11 jest podstawą tego rozliczenia.

 

W przypadku nieotrzymania deklaracji PIT-11, pracownik może samodzielnie oszacować swój dochód, poprosić pracodawcę o przesłanie deklaracji lub sprawdzić dane na portalu Ministerstwa Finansów.

Konsekwencje opóźnień pracodawcy w przekazywaniu deklaracji podatkowych

Deklarację PIT-37 należy niezwłocznie złożyć do 2 maja 2023, więc lekkie opóźnienie w przekazywaniu deklaracji nie powinno mieć poważnych konsekwencji, pod warunkiem, że pracownik ma wystarczająco dużo czasu na wypełnienie zeznania podatkowego.

 

Pracodawca powinien złożyć deklarację PIT-11 do urzędu skarbowego do 31 stycznia, w przeciwnym razie grozi mu odpowiedzialność karna skarbowa w postaci grzywny do 180 stawek dziennych.

 

W przypadku, gdy płatnik (pracodawca) nie przekazuje deklaracji do pracownika, ten może skorzystać z dostępnych na portalu podatki.gov.pl rozliczeń

Błędy w deklaracji PIT-11

W deklaracjach podatkowych czasami zdarzają się błędy, np. dotyczące danych osobowych pracownika. W takim przypadku pracownik powinien poinformować swojego pracodawcę o błędach i poprosić o ich usunięcie, najlepiej przed końcem okresu rozliczeniowego.

 

Jeśli błędne dane wynikają z nieaktualnych informacji u płatnika, to obowiązek ich aktualizacji leży po stronie pracownika, który powinien poinformować o tym swojego pracodawcę do końca lutego. Jeśli w deklaracji są błędne kwoty uzyskania dochodów, może to skutkować nadpłatą lub niedopłatą podatku, dlatego ważne jest, aby pracownik sprawdził i zweryfikował te informacje.



eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
Verified by MonsterInsights