Policja – OSZUŚCI NIE PRÓŻNUJĄ ! BĄDŹMY CZUJNI – OSTRZEGAJMY SWOICH NAJBLIŻSZYCH
Oszuści niestety nie próżnują i ponownie dzwonią nie tylko do seniorów, odbierając oszczędności życia. Tylko wczoraj w ten sposób zostały oszukane trzy kobiety. Policjanci przypominają, by rozmawiać z członkami naszych rodzin o metodach działań przestępców.
Spis treści
ŚWINOUJŚCIE – PANOWIE POLICJANCI ZAPRASZAMY NA NOWOKARSIBORSKĄ – KOMUNIKACYJNY HORROR
Głównym celem oszustów jest zdobycie jej zaufania. Świadczą o tym metody, którymi posługują się przestępcy. Oszuści potrafią uwiarygodnić się na różne sposoby, wykorzystując w tym celu np. linki do fałszywych stron banków (do złudzenia przypominających te prawdziwe) lub stosując wyszukane triki socjotechniczne i manipulację.
Praca prewencyjna i apele funkcjonariuszy są niezbędne i widać to po reakcjach osób, do których dzwonili oszuści – większość z nich w porę kończy rozmowę i informuje organy ścigania. Ale zdarzają się również przypadki, które potwierdzają, że nie każdy o takich sytuacjach słyszał. Dlatego policjanci namawiają do tego, by przestrzegać starszych członków naszych rodzin przed oszustami i metodami ich działań.
ŚWINOUJŚCIE. UKRAINIEC TŁUMACZY NIEMCOWI ZASADY RUCHU DROGOWEGO
W Szczecinie wczoraj przestępcy oszukali trzy kobiety. W dwóch z tych przypadków „ legenda przestępców” dotyczyła pomocy finansowej osobie bliskiej. Do 75 latki poprzez sms odezwał się „fałszywy” syn, który prosił o przelanie pieniędzy. Seniorka przelała 20.000 zł. Do drugiej z kobiet poprzez jeden z komunikatorów skontaktował się oszust, który podał się za córkę pokrzywdzonej. W wyniku tej korespondencji kobieta przelała prawie 4.000 zł.
W ostatnim przypadku oszukana kobieta otrzymała telefon od nieznanej osoby, która poinformowała o próbie zaciągnięcia kredytu na dane pokrzywdzonej. Po chwili zadzwonił kolejny oszust, który poinformował, że dzwoni z jednego z banków i właśnie przed chwilą ta wcześniejsza rozmowa dotyczyła próby wyłudzenia pieniędzy i aby temu zapobiec kobieta zalogowała się do bankowości elektronicznej i tam wykonywała różne funkcje. Po chwili pokrzywdzona stwierdziła 5 wypłat metodą Blik na łączną kwotę 9.700 zł.
POLAK SZUKA ŻONY UKRAINKI, UKRAINKA SZUKA MĘŻA POLAKA
Co robić, aby nie stać się ofiarą oszustwa?
- bezwzględnie stosuj zasadę ograniczonego zaufania;
- Policja prowadząc czynności nigdy nie bierze od obywateli pieniędzy;
- krytycznie podchodź do każdego telefonu informującego o zdarzeniach i sytuacjach wymagających naszej pomocy finansowej;
- konsultuj się z najbliższymi w przypadku kontaktu osoby potrzebującej naszych pieniędzy;
- nie informuj nikogo o oszczędnościach, które masz w domu lub przechowujesz na koncie;
- nigdy nie podawaj swoich danych – wieku, adresu, sytuacji materialnej, numeru konta czy hasła,
- zadzwoń do kogoś z rodziny, zapytaj o to czy osoba, która prosiła cię o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje, nie ulegaj presji czasu wywieranej przez oszustów;
- nie przekazuj osobom podającym się za funkcjonariuszy służb mundurowych żadnych środków pieniężnych i kosztowności.
- bądź ostrożny w kwestii podawania komukolwiek danych osobowych umożliwiających dostęp do bankowości. Pracownik banku może co prawda pytać o wybrane informacje w celach weryfikacji, ale nigdy nie poprosi Cię o login i hasło
- Nie klikaj w linki pochodzące z nieznanych Ci źródeł, nawet jeśli pozornie nie dotyczą one bankowości . Zachowaj szczególną ostrożność w przypadku wiadomości wzywających Cię do zapłaty poprzez logowanie do bankowości.
- Nie bagatelizuj kodu Blik – ten 6-cyfrowy numer powinien służyć wyłącznie do wykonywania transakcji, nad którymi masz pełną kontrolę. Nie podawaj go nikomu i nigdzie poza bramką do płatności / bankomatem, o ile to rzeczywiście Ty zlecasz operację.
W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że rozmówca jest oszustem zadzwoń na numer 112. Zanim to uczynisz, pamiętaj, aby rozłączyć poprzednią rozmowę. Odczekaj chwilę i dopiero wtedy wykonaj nowe połączenie.
ZKS KMP