Tunel w Świnoujściu – Świnoujścianka Marlena Żyłowska milionowym kierową
Dziś przez tunel w Świnoujściu przejechał milionowy kierowca od dnia otwarcia 30 czerwca 2023 roku
W sezonie tunelem jeździło nawet po 19 tysięcy samochodów dziennie.
Teraz gdy ruch turystyczny zmalał tunelem przejeżdża ok 12 tysięcy aut.
Pani Marlena otrzymała skromy prezent od Prezydenta Świnoujścia
Tunel w Świnoujściu jest najdłuższym podwodnym tunelem drogowym w Polsce.
Łączy wyspy Uznam i Wolin oraz centrum Świnoujścia z resztą kraju. Tunel został otwarty 30 czerwca 2023 roku.
Tunel ma długość 1483,8 m i średnicę 13,46 m. Jest to tunel dwupasmowy, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Tunel wyposażony jest w systemy bezpieczeństwa, w tym monitoring, system wentylacji i system przeciwpożarowy.
Budowa tunelu rozpoczęła się w 2018 roku. Inwestorem była Gmina Miasto Świnoujście, a wykonawcą konsorcjum firm Porr SA, Gulermak Agir Sanayi ve Taahhut A.S. oraz Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş.
Koszt budowy tunelu wyniósł 912 562 026 zł.
Tunel ma istotne znaczenie dla rozwoju gospodarczego Świnoujścia. Pozwala na skrócenie czasu przejazdu między wyspami Uznam i Wolin, a także poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Tunel jest też ważnym elementem infrastruktury turystycznej Świnoujścia.
Oto kilka ciekawostek na temat tunelu w Świnoujściu:
Tunel został wybudowany metodą TBM (Tunnel Boring Machine).
Podczas drążenia tunelu wydobyto ponad 800 tys. m3 skały.
Do budowy tunelu zużyto ponad 30 tys. ton betonu i 15 tys. ton stali.
Tunel jest wyposażony w system wentylacji, który zapewnia wymianę powietrza 10 razy na godzinę.
System przeciwpożarowy w tunelu jest zasilany z dwóch niezależnych źródeł energii.
Tunel w Świnoujściu to ważna inwestycja, która poprawia komfort i bezpieczeństwo podróżowania w tym regionie.