Strona główna » Świnoujście. Co z drugim tunelem w Świnoujściu

Świnoujście. Co z drugim tunelem w Świnoujściu

#Świnoujście #TunelŚwinoujście

by Daniel SZYSZ

Nowa droga na plażę. Świnoujście będzie miało drugi tunel!

Tym razem będzie to podziemne, bezpieczne pieszo – rowerowe przejście pod torami kolejowymi na plażę w Przytorze- Łunowie. Miasto właśnie dostało dofinansowanie na tę inwestycję w wysokości aż 98 procent szacowanych kosztów.

Chodzi o przejście od ronda w Łunowie przez podwójne tory i dalej na plażę. To najkrótsze przejście na plażę z Łunowa. I dlatego, choć przejście po torach jest niebezpieczne, wielu mieszkańców i nie tylko od lat korzysta z niego „na dziko”.

Dlaczego tunel a nie kładka

Najpierw pojawił się wniosek do Budżetu Obywatelskiego, aby wybudować kładkę pieszo rowerową na torami. Według pierwszych wyliczeń koszt miał wynieść milion złotych, potem już dużo ponad milion. A ostatecznie po kilku miesiącach wykonawca stwierdził, że nie jest w stanie zrobić jej za taką kwotę i zerwał umowę. Miasto znalazło jednak wyjście.

– Uznaliśmy, że lepszym rozwiązaniem będzie przekop, czyli tunel pod torami – mówi I Zastępca Prezydenta Miasta Barbara Michalska. – Z kładką (z uwagi na ograniczony teren) byłby problem z łatwym dostępem do niej dla wszystkich użytkowników, także rodziców z wózkami, czy osobami mającymi kłopoty z chodzeniem. Wkrótce wybór przekopu okazał się także jedynym rozwiązaniem z uwagi na zmianę decyzji PKP, do których należą tory.

Te uznały bowiem, że jedne z nich, które wcześniej nie były użytkowane, będą im jednak potrzebne i nie ma mowy o budowie przez nie kładki. 

Przez kolejne lata trwały negocjacje ze spółkami PKP. Te uzgodnienia były niezbędne do wykonania przekopu pod jedną z linii kolejowych, konkretnie numer 996. Pod drugim torem numer 401 taki przekop zobowiązało się wykonać Miasto. W  tym czasie do tego wszystkiego doszła jeszcze budowa drogi S3 prowadzona przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, co znów skomplikowało sprawę. 

W końcu coś ruszyło

W końcu, w pierwszej połowie tego roku Agata Lewandowska z PKP PLK poinformowała, że firma jest w trakcie rozstrzygania przetargu na wykonawcę tunelu pod torami numer 996. Jednocześnie zadeklarowała, że realizację swojej część rozpocznie po uzyskaniu zgody GDDKiA na wejście w teren i chce zakończyć budowę na początku 2024 r.

W tym samym czasie Miasto kończyło ostatnie uzgodnienia, niezbędne do uzyskania pozwolenia na budowę, m.in. ma już pozytywną opinię Polskich Wód dotyczącą pozwolenia wodnoprawnego.

 Bardzo wysokie dofinansowanie

Teraz doszła kolejna dobra wiadomość. Z 6. Edycji Programu Inwestycji Strategicznych na budowę swojej części przekopu pod torami Miasto otrzymało dofinansowanie w kwocie 7,6 mln złotych brutto, co stanowi aż 98 procent szacowanych kosztów. A to oznacza, że ze swojego budżetu Świnoujście wyda tylko 2 procent, czyli ponad 156 tys. złotych! Koszt budowy szacowany jest bowiem na ponad 7,8 mln złotych.

– To bardzo dobra wiadomość – mówi Barbara Michalska. 

I dodaje, że Miasto otrzymało duże wsparcie przy wniosku o dofinansowanie przekopu z Ministerstwa Infrastruktury. 

– Jeśli dalej pójdzie wszystko z planem to jest duża szansa, że cały tunel pod torami będzie gotowy na kolejny sezon letni – dodaje Barbara Michalska.

BIK UM Świnoujście


eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
Świnoujście Agatowska