Jak promować biznes lokalny w sieci?
Prowadzisz działalność, a ofertę kierujesz do mieszkańców danej okolicy? Dotarcie do zainteresowanych za pomocą tradycyjnych form reklamy może być trudne i bardzo kosztowne. Nawet jeśli zainwestujesz np. w banery w miejscach, w których pojawia się mnóstwo osób, nie jest powiedziane, że wśród nich znajdziesz klientów. Łatwiej możesz trafić do grupy docelowej dzięki reklamie online. Jak promować biznes lokalny w sieci?
Reklama w internecie – na jakie działania warto postawić?
Jak wynika z raportu IAB Polska/PwC AdeX 2023 za I kwartał 2023 roku, wydatki na reklamę online wzrosły w Polsce o 200 mln zł, licząc w ujęciu rok do roku. To oznacza, że rynek ten był wart 1,7 mld zł. Coraz więcej firm sprzedaje w sieci, a przy tym rosną budżety na kampanie promocyjne. Zaletą reklamy w internecie jest możliwość dokładnej analizy wyników, jakie przynoszą poszczególne działania. Na tej podstawie można decydować o dalszym podziale środków na marketing. Jak dotrzeć do odbiorców firmy lokalnej? Masz wiele możliwości. Na co warto postawić?
Pozycjonowanie strony w Google
Jak podaje Statcounter, wyszukiwarka Google ma w Polsce blisko 95% udziału w rynku. Korzystają z niej miliony internautów. Jeśli Twoja strona będzie zajmować wysokie pozycje w wynikach na frazy, które są wyszukiwane przez zainteresowanych takimi produktami lub usługami, masz szansę na pozyskanie klienta. Plusem zapytań lokalnych jest mniejsza konkurencja niż w przypadku ogólnych słów kluczowych. To jednak nie oznacza, że będzie łatwo ją pokonać, szczególnie w dużych miastach, gdzie działa wiele podobnych firm. Sprawdź zasady pozycjonowania w Google: https://smartbuzz.pl/blog/zasady-pozycjonowania-w-google.
Jeśli chcesz osiągnąć widoczność na lokalne frazy, najpierw zoptymalizuj stronę pod wymagania algorytmu Google. Musisz sprawdzić witrynę pod kątem wielu czynników. Zaloguj się do Google Search Console, a dowiesz się, czy na stronie występują błędy indeksowania. Upewnij się, czy serwis spełnia oczekiwania względem Core Web Vitals i czy nie ma nieprawidłowości w mobilnej wersji serwisu. Dodaj mapę witryny. To ważne elementy w optymalizacji. Trzeba też dopracować linkowanie wewnętrzne.
Istotnym krokiem jest dostosowanie treści. Content powinien być zoptymalizowany pod słowa kluczowe, które możesz ustalić za pomocą takich narzędzi jak Senuto, Semstorm, Contadu czy SurferSEO. Nie tylko dowiesz się za ich pomocą, jakie frazy powinny się pojawić w poszczególnych tekstach, ale także – gdzie należy umieścić słowa, np. w nagłówkach, tagu title i nie tylko.
Pozycjonowanie Profilu Firmy w Google
Kiedy wyślesz do wyszukiwarki zapytanie o frazę lokalną, to prawdopodobnie na górze wyników zobaczysz trzypak rezultatów z Google Maps. To wizytówki firm, które założyły Profil Firmy w Google. Pierwszym krokiem, który musisz podjąć, aby się tam znaleźć, jest jego utworzenie. To jednak dopiero początek drogi na wysokie pozycje na frazy kluczowe. Żeby je osiągnąć, musisz odpowiednio zoptymalizować profil. Na czym to polega?
Najlepiej, jeśli nazwa firmy w profilu składa się z brandu i słowa kluczowego, np. Warsztat mechaniczny DobreAuto. Nie dodawaj w nazwie wyłącznie fraz. Na opis działalności masz 750 zzs, ale w pierwszych 250 zzs umieść najważniejsze słowa kluczowe. Wybierz odpowiednią kategorię – taką jak firmy, które zajmują wysokie pozycje na kluczowe dla Ciebie zapytania. Zdobywaj dla witryny wizytówki NAP, które zawierają nazwę marki, adres, numer telefonu, a przeważnie również link. Koniecznie umieść na stronie firmowej, np. w zakładce kontakt, mapę prowadzącą do siedziby podmiotu.
Czy warto poświęcać czas na promowanie profilu? Według BrightLocal, 64% nabywców pozyskuje z wizytówek dane kontaktowe do firm. Jak informuje Hubspot, 97% konsumentów dowiaduje się o lokalnych podmiotach więcej z sieci niż z jakiegokolwiek innego źródła. Publer.io podaje natomiast, że 16% podmiotów, które mają Profil Firmy w Google, uzyskuje dzięki temu średnio ponad 100 połączeń telefonicznych od zainteresowanych ofertą miesięcznie.
Promowanie firmy na Facebooku
Ten serwis społecznościowy ma około trzech miliardów aktywnych użytkowników. To trzecia witryna na świecie pod względem liczby odwiedzin. Facebook daje Ci różne opcje promowania działalności. Możesz założyć fanpage i wykorzystywać go do pozyskiwania uwagi odbiorców i późniejszej komunikacji z nimi. Kolejnym sposobem na reklamę jest aktywność w lokalnych lub branżowych grupach. Te formy są dostępne bezpłatnie, ale to nie wszystko.
Warto też postawić na reklamę Facebook Ads. Dzięki temu systemowi możesz precyzyjnie określić, komu materiał ma się wyświetlać. Wskazać grupę docelową można m.in. na podstawie wieku, zainteresowań, płci, miejsca zamieszkania. Płacisz za każde kliknięcie i możesz łatwo monitorować, czy osiągasz zwrot z inwestycji. Na podstawie uzyskanych danych optymalizujesz kampanię, decydujesz, jaki budżet przeznaczysz na poszczególne działania.
Reklama w serwisach regionalnych
Witryny lokalne cieszą się dużym zainteresowaniem, gdyż mieszkańców zazwyczaj ciekawi to, co się dzieje w ich najbliższym otoczeniu. Sprawdź, czy w Twojej okolicy działają takie serwisy, zapytaj o ruch, dostępne opcje reklamy i przetestuj, jakie osiągniesz dzięki nim wyniki. Dużą skuteczność może zapewnić kampania e-mailowa skierowana do użytkowników witryny, ale oczywiście wyłącznie wtedy, gdy odbiorcy wyrażą zgodę na kontakt. Poświęć czas na przygotowanie mailingu. Zwróć uwagę na tytuł wiadomości, ich zawartość, dopracuj treść, CTA, aby osiągnąć jak najlepszy efekt.
Opłaca się promować w serwisach informacyjnych, na forach, w katalogach lokalnych firm i innych stronach, które są popularne i mają rozsądne oczekiwania w stosunku do tego, co zapewniają klientom. Jeśli takich serwisów jest dużo, zestaw ze sobą oferty i zacznij od najatrakcyjniejszej. Na podstawie pierwszej akcji promocyjnej wyciągniesz wnioski co do jej efektywności. Być może okaże się, że warto prowadzić stałą kampanię.