Świnoujście. Tunel w Świnoujściu bedzie zamknięty przez cztery godziny
W nocy z 29 na 30 września od 00:01 do 04.00 (piątek) planowane jest wyłączenie Tunelu z eksploatacji z powodu czynności serwisowo – konserwacyjnych w rejonie pasa drogowego.
Prosimy kierowców o korzystanie w tym czasie z przeprawy Warszów (promy Bielik) w sąsiedztwie dworca PKP w Świnoujściu.
Jarosław Jaz
Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Świnoujście
Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych
Tunel pod Świną to tunel drogowy pod dnem Świny w Świnoujściu, łączący wyspy Uznam i Wolin oraz centrum Świnoujścia z resztą kraju. Tunel został otwarty 30 czerwca 2023 roku.
Charakterystyka tunelu
Tunel ma długość 1483,8 m i średnicę zewnętrzną 13,46 m. Jest jednopasmowy w każdą stronę. Maksymalne nachylenie tunelu wynosi 10%. Tunel jest wyposażony w system wentylacji, monitoringu i bezpieczeństwa.
Historia budowy
Budowa tunelu rozpoczęła się w 2018 roku. Wykonawcą inwestycji była konsorcjum firm: Europrojekt Gdańsk SA, PORR SA, PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S, Energopol – Szczecin SA.
W ramach inwestycji wykonano:
- tunel drążony metodą TBM o długości 1483,8 m,
- dojazdy do tunelu w postaci wykopu otwartego,
- tunel wykonywany metodą stropową na wyspie Uznam oraz na wyspie Wolin,
- drogi dojazdowe do tunelu,
- plac manewrowy,
- skrzyżowanie – rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie typu T na wyspie Uznam.
Koszt budowy
Koszt budowy tunelu wyniósł 950 mln zł
Efekty budowy
Budowa tunelu pod Świną miała szereg pozytywnych efektów, w tym:
- usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin,
- odciążenie ruchu drogowego na wyspach,
- poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- rozwój gospodarczy regionu.
Obecnie
Tunel pod Świną jest jednym z najnowocześniejszych tuneli drogowych w Polsce. Jest on bezpieczny i komfortowy w użytkowaniu. Tunel przyczynił się do poprawy jakości życia mieszkańców Świnoujścia i regionu.