Świnoujście – Singapurem północy – Terminal kontenerowy to wielka szansa dla Świnoujścia
Terminal kontenerowy w Świnoujściu ma zostać oddany do użytku w 2028 roku. Inwestorem jest konsorcjum składające się z DEME Concessions N.V. z siedzibą w Belgii oraz QTERMINALS W.L.L. z siedzibą w Katarze.
Terminal będzie zlokalizowany na pirsie w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Będzie mógł obsługiwać statki o długości do 400 metrów i zanurzeniu do 18 metrów. Terminal będzie miał zdolność przeładunku 2 milionów TEU rocznie.
Inwestycja jest realizowana w dwóch etapach. W pierwszym etapie, który ma zakończyć się w 2028 roku, terminal będzie miał zdolność przeładunku 1 miliona TEU rocznie. W drugim etapie, który ma zakończyć się w 2030 roku, terminal zostanie rozbudowany do 2 milionów TEU rocznie.
ŚWINOUJŚCIE. BUDOWA TERMINALA KONTENEROWEGO W ŚWINOUJŚCIU PRZYKLEPANA
Terminal kontenerowy w Świnoujściu jest ważną inwestycją dla polskiej gospodarki. Będzie on wspierał rozwój handlu międzynarodowego Polski i przyczyni się do wzrostu gospodarczego kraju.
Obecnie, w 2023 roku, terminal jest w fazie projektowania i uzyskiwania pozwoleń. Budowa ma rozpocząć się w 2024 roku.
Prezydent Świnoujścia spotkał się z przedstawicielami inwestorów
Po raz pierwszy spotkałem się z przedstawicielami Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz belgijsko-katarskiego konsorcjum DEME CONCESSIONS N.V. i QTERMINALS W.L.L., czyli inwestora głębokowodnego terminalu kontenerowego, który ma powstać w Świnoujściu.
Od lat sygnalizuję swój pozytywny stosunek do tej inwestycji. Ale inwestor powinien wiedzieć również o oczekiwaniach gminy wobec niego. A te jako samorząd przedstawiliśmy w piśmie do pełnomocnika zarządu ds. terminala kontenerowego ZMPSiŚ z dnia 21 kwietnia 2020 roku. Znalazły się w nim m.in. takie zadania, jak zaopatrzenie terminala i miasta w wodę pitną z ujęcia „Kodrąbek”, czy budowa kąpieliska na Warszowie z drogami dojazdowymi i pełnym zapleczem.
Wszyscy uczestnicy spotkania podkreśli potrzebę rozwijania dialogu pomiędzy stronami, tak by wypracować wzajemne zaufanie i wzmacniać społeczną akceptację dla portowej inwestycji. Inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się do przeprowadzenia działań na rzecz lokalnej społeczności uzgodnionych z samorządem Świnoujścia o wartości co najmniej 5 mln Euro.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogram nowy terminal powinien rozpocząć działalność w roku 2028.