ŚMIERĆ W ŚWIECIE SELFIE: WZNOWIENIE „TRAVIATY” NA SCENIE OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE
W najbliższy weekend Opera na Zamku w Szczecinie zaprezentuje jedną z największych oper w historii – „Traviatę” G. Verdiego w reżyserii Michała Znanieckiego, pod kierownictwem muzycznym i batutą Vladimira Kiradjieva.
Opis:
Dzieje kurtyzany Violetty, znajdującej po raz pierwszy w życiu prawdziwą miłość i odtrąconej, a jednocześnie śmiertelnie chorej, poruszają publiczność operową od ponad półtora stulecia. Szczecińska realizacja „Traviaty” przenosi widza w świat współczesnego blichtru, gdzie jak w lustrze odbija się rozpaczliwa pustka uczuciowa dzisiejszych ludzi, w wielkie show w stylu high fashion, w świat pokazów mody w stylu haute couture, a nawet… mody pogrzebowej.
ŚWINOUJŚCIE. STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA PRZEZ 7 DNI W TYGODNIU – JAK WAM SIĘ PODOBA TAKI POMYSŁ
Bo przecież na sprzedaż jest wszystko. A szykownie trzeba dziś wyglądać nawet po śmierci. Bo obiektywy kamer i aparatów fotograficznych są wycelowane w gwiazdy 24 godziny na dobę. A w tym świecie rozgrywa się właśnie spektakl Michała Znanieckiego. Reżyser szukał współczesnego odnośnika dla zepsutych salonów XIX-wiecznego Paryża. Odnalazł go za kulisami pokazów mody, na bankietach i rautach, gdzie „trzeba bywać”. Tam, gdzie liczy się „mieć”, gdzie odbywa się wielki targ, a na sprzedaż wystawiany jest żywy towar. Liczy się zysk. Kto zyska sławę, kto zostanie nową gwiazdą. Albo choćby gwiazdką. Choćby jak księżyc zaświeci światłem odbitym grzejąc się w blasku prawdziwych gwiazd. Tak reżyser diagnozuje współczesną prostytucję. Dzisiejsze zepsucie moralne skrywane za maską uśmiechów bijących z okładek kolorowych magazynów, wszechobecnych „selfie” w mediach społecznościowych, szczęśliwego high life kreowanego na wszelkie sposoby. Ale to tylko fasada, w której nie ma miejsca na słabości. Verdi stawiał lustro przed włoskim społeczeństwem. Jego „Traviata” uderzała mocno w ówczesne społeczeństwo. Publiczność była oburzona. Dopiero gdy przeniósł miejsce akcji do Paryża, tytuł odniósł sukces. „Traviata” Michała Znanieckiego uderza też w nas samych. Zbyt często najważniejsze jest „selfie”.
Reżyser Michał Znaniecki o spektaklu: „Traviata” była skomponowana przez Giuseppe Verdiego jako lustro ówczesnego świata społecznego. Publiczność weneckiego teatru La Fenice nie spodziewała się tak współczesnej i krytycznej analizy jej własnej egzystencji. Verdi był zmuszony do zmiany epoki, ale jego opera, pokazująca Paryż jako pustynię emocji jest aktualna i uniwersalna. Choć świat kurtyzan i pojedynków się skończył, nadal możemy śledzić losy chorej Violetty, która decyduje się na ucieczkę ze świata blichtru i pozorów, aby szukać miłości.
ŚWINOUJŚCIE. „MAMY ROZKAZ CIĘ UTRZYMAĆ…” MARYNARZE W ŚWINOUJŚCIU ROZPOCZĘLI NOWY ROK SZKOLENIOWY
Jej samotność, jej choroba, a nawet jej poświęcenie dla ukochanego stają się kontrastem dla przyjęć i gier towarzyskich, które do dzisiaj ocierają się o metaforyczną prostytucję. W naszej inscenizacji pokazujemy współczesny świat mody, świat operacji plastycznych i luksusów, które skrywają prawdziwe ludzkie uczucia pod maską człowieka sukcesu. (…) Tematyczne kolekcje znanych stylistów przybliżają nas do absurdów rządzących światem „fashion show biznesu”, przechodząc przez pokaz historii mody i modę ogrodową, aż do paradoksalnego „funeral show”, czyli pokazu mody pogrzebowej, która też może być ekonomicznym interesem. Cóż bardziej bliskiego zamysłowi Verdiego, aby zdemaskować chorobę Paryża, w którym jedyną wrażliwą postacią wydaje się kurtyzana Violetta mówiąca o miłości i o Bogu częściej niż nawet Germont, symbol mieszczańskiego świata norm i zasad! Kontekst pokazów mody, intryg poza wybiegami i wielkiego świata celebrytów pokaże bardzo dobitnie problem Violetty i jej ukrywanej choroby (w naszej inscenizacji jest to choroba naszej cywilizacji, czyli nie gruźlica, a rak (…).
Realizatorzy:
Reżyseria Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne Vladimir Kiradjiev
Scenografia Luigi Scoglio
Kostiumy Joanna Medyńska
Choreografia i ruch sceniczny Elżbieta Szlufik-Pańtak, Grzegorz Pańtak
Reżyseria świateł Bogumił Palewicz
Przygotowanie chóru Małgorzata Bornowska
Asystent reżysera Grzegorz Pańtak
Obsada:
Violetta Valéry Victoria Vatutina (20.01), Joanna Tylkowska-Drożdż (21.01)
Alfredo Germont Pavlo Tolstoy
Flora Bervoix Sandra Klara Januszewska
Giorgio Germont Tomasz Łuczak
Annina Lucyna Boguszewska
Gaston de Letorieres Paweł Wolski
Baron Douphol Krzysztof Bobrzecki
Markiz d’Obigny Adam Tomaszewski
Doktor Grenvil Janusz Lewandowski
Józef Marcin Scech
Służący Flory Ruslan Bilchak
Komisarz Dawid Safin
Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku
Dyrygent Vladimir Kiradjiev
Inspicjentka Maria Malinowska-Przybyłowicz
Terminy:
20 stycznia 2024, sobota, godz. 19.00
21 stycznia 2024, niedziela, godz. 18.00
Fot.: Marek Grotowski©Opera na Zamku