Strona główna » ŚMIERĆ W ŚWIECIE SELFIE

ŚMIERĆ W ŚWIECIE SELFIE

by Daniel SZYSZ

ŚMIERĆ W ŚWIECIE SELFIE: WZNOWIENIE „TRAVIATY” NA SCENIE OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE

W najbliższy weekend Opera na Zamku w Szczecinie zaprezentuje jedną z największych oper w historii – „Traviatę” G. Verdiego w reżyserii Michała Znanieckiego, pod kierownictwem muzycznym i batutą Vladimira Kiradjieva.

Opis:

Dzieje kurtyzany Violetty, znajdującej po raz pierwszy w życiu prawdziwą miłość i odtrąconej, a jednocześnie śmiertelnie chorej, poruszają publiczność operową od ponad półtora stulecia. Szczecińska realizacja „Traviaty” przenosi widza w świat współczesnego blichtru, gdzie jak w lustrze odbija się rozpaczliwa pustka uczuciowa dzisiejszych ludzi, w wielkie show w stylu high fashion, w świat pokazów mody w stylu haute couture, a nawet… mody pogrzebowej.

ŚWINOUJŚCIE. STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA PRZEZ 7 DNI W TYGODNIU – JAK WAM SIĘ PODOBA TAKI POMYSŁ

Bo przecież na sprzedaż jest wszystko. A szykownie trzeba dziś wyglądać nawet po śmierci. Bo obiektywy kamer i aparatów fotograficznych są wycelowane w gwiazdy 24 godziny na dobę. A w tym świecie rozgrywa się właśnie spektakl Michała Znanieckiego. Reżyser szukał współczesnego odnośnika dla zepsutych salonów XIX-wiecznego Paryża. Odnalazł go za kulisami pokazów mody, na bankietach i rautach, gdzie „trzeba bywać”. Tam, gdzie liczy się „mieć”, gdzie odbywa się wielki targ, a na sprzedaż wystawiany jest żywy towar. Liczy się zysk. Kto zyska sławę, kto zostanie nową gwiazdą. Albo choćby gwiazdką. Choćby jak księżyc zaświeci światłem odbitym grzejąc się w blasku prawdziwych gwiazd. Tak reżyser diagnozuje współczesną prostytucję. Dzisiejsze zepsucie moralne skrywane za maską uśmiechów bijących z okładek kolorowych magazynów, wszechobecnych „selfie” w mediach społecznościowych, szczęśliwego high life kreowanego na wszelkie sposoby. Ale to tylko fasada, w której nie ma miejsca na słabości. Verdi stawiał lustro przed włoskim społeczeństwem. Jego „Traviata” uderzała mocno w ówczesne społeczeństwo. Publiczność była oburzona. Dopiero gdy przeniósł miejsce akcji do Paryża, tytuł odniósł sukces. „Traviata” Michała Znanieckiego uderza też w nas samych. Zbyt często najważniejsze jest „selfie”.

ŚMIERĆ W ŚWIECIE SELFIE

ŚMIERĆ W ŚWIECIE SELFIE Fot.: Marek Grotowski©Opera na Zamku

Reżyser Michał Znaniecki o spektaklu: „Traviata” była skomponowana przez Giuseppe Verdiego jako lustro ówczesnego świata społecznego. Publiczność weneckiego teatru La Fenice nie spodziewała się tak współczesnej i krytycznej analizy jej własnej egzystencji. Verdi był zmuszony do zmiany epoki, ale jego opera, pokazująca Paryż jako pustynię emocji jest aktualna i uniwersalna. Choć świat kurtyzan i pojedynków się skończył, nadal możemy śledzić losy chorej Violetty, która decyduje się na ucieczkę ze świata blichtru i pozorów, aby szukać miłości.

ŚWINOUJŚCIE. „MAMY ROZKAZ CIĘ UTRZYMAĆ…” MARYNARZE W ŚWINOUJŚCIU ROZPOCZĘLI NOWY ROK SZKOLENIOWY

Jej samotność, jej choroba, a nawet jej poświęcenie dla ukochanego stają się kontrastem dla przyjęć i gier towarzyskich, które do dzisiaj ocierają się o metaforyczną prostytucję. W naszej inscenizacji pokazujemy współczesny świat mody, świat operacji plastycznych i luksusów, które skrywają prawdziwe ludzkie uczucia pod maską człowieka sukcesu. (…) Tematyczne kolekcje znanych stylistów przybliżają nas do absurdów rządzących światem „fashion show biznesu”, przechodząc przez pokaz historii mody i modę ogrodową, aż do paradoksalnego „funeral show”, czyli pokazu mody pogrzebowej, która też może być ekonomicznym interesem. Cóż bardziej bliskiego zamysłowi Verdiego, aby zdemaskować chorobę Paryża, w którym jedyną wrażliwą postacią wydaje się kurtyzana Violetta mówiąca o miłości i o Bogu częściej niż nawet Germont, symbol mieszczańskiego świata norm i zasad! Kontekst pokazów mody, intryg poza wybiegami i wielkiego świata celebrytów pokaże bardzo dobitnie problem Violetty i jej ukrywanej choroby (w naszej inscenizacji jest to choroba naszej cywilizacji, czyli nie gruźlica, a rak (…).

 

 

Realizatorzy:

Reżyseria                                            Michał Znaniecki

Kierownictwo muzyczne                  Vladimir Kiradjiev

Scenografia                                        Luigi Scoglio

Kostiumy                                            Joanna Medyńska

Choreografia i ruch sceniczny         Elżbieta Szlufik-Pańtak, Grzegorz Pańtak

Reżyseria świateł                              Bogumił Palewicz

Przygotowanie chóru                       Małgorzata Bornowska

Asystent reżysera                             Grzegorz Pańtak

 

Obsada:

Violetta Valéry                                  Victoria Vatutina (20.01), Joanna Tylkowska-Drożdż (21.01)

Alfredo Germont                             Pavlo Tolstoy

Flora Bervoix                                     Sandra Klara Januszewska

Giorgio Germont                             Tomasz Łuczak

Annina                                                 Lucyna Boguszewska

Gaston de Letorieres                      Paweł Wolski

Baron Douphol                                 Krzysztof Bobrzecki

Markiz d’Obigny                              Adam Tomaszewski

Doktor Grenvil                                  Janusz Lewandowski

Józef                                                     Marcin Scech

Służący Flory                                     Ruslan Bilchak

Komisarz                                             Dawid Safin

 

Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku

 

Dyrygent             Vladimir Kiradjiev

Inspicjentka       Maria Malinowska-Przybyłowicz

 

 

Terminy:

20 stycznia 2024, sobota, godz. 19.00

21 stycznia 2024, niedziela, godz. 18.00

 

Fot.: Marek Grotowski©Opera na Zamku



eswinoujscie w Google News - obserwuj nas - Świnoujście w sieci
Świnoujście Agatowska
Verified by MonsterInsights