Sweco inżynierem kontraktu budowy części hydrotechnicznej terminalu instalacyjnego w porcie Świnoujście
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz Sweco Polska sp. z o.o. podpisały umowę na pełnienie przez tę firmę funkcji inżyniera dla inwestycji pod nazwą: „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Kontrahent został wyłoniony w drodze przetargu, do którego zgłosiło się dziesięciu chętnych.
ZMPSiŚ wybrał już także wykonawcę morskiej części terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. To zadanie wykona firma PORR. Umowę na budowę dwóch technicznych nabrzeży podpisano pod koniec ub. roku w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który jest odpowiedzialny za wykonanie hydrotechnicznej części inwestycji.
Budowa terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych jest wspólnym przedsięwzięciem ZMPSiŚ SA oraz Orlen Neptun. W ramach inwestycji powstaną nowe nabrzeża o długości około 485 m i dopuszczalnej głębokości 14,5 m. Będą to nabrzeża z dziesięcioma stanowiskami do wstępnego montażu wież. Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m. Na lądzie powstaną place składowe, co pozwoli na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie o mocy 15MW każda.
Każde z dwóch dostępnych nabrzeży pozwoli na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1200 ton każda. Długość nabrzeży, wynosząca w obu przypadkach 250 metrów, umożliwi operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, służącym do instalacji elementów morskich farm wiatrowych. Zgodnie z planem terminal rozpocznie pracę w 2025 roku, a w trakcie prac instalacyjnych zatrudnienie w nim znajdzie około 100 osób.
ZMPSiŚ otrzymał 85 procent dofinansowania kosztów całkowitych projektu pn. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Dofinansowanie pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, kwota dofinasowania to 65,9 mln euro. (Monika Woźniak-Lewandowska, fot. Piotr Sikora, 24.01.2024)