Stanowisko GDDKiA w sprawie kontraktów, których liderem jest Polbud Pomorze
Wobec zadeklarowanego wstrzymania robót budowlanych przez konsorcja, których liderem jest firma Polbud Pomorze, na budowie drogi S3 Dargobądz – Troszyn i dokończeniu obwodnicy Koszalina w ciągu S6, informujemy, że wykonawca do 15 marca, gdy kończy się okres przerwy zimowej, nie ma obowiązku prowadzenia robót budowlanych. Jednocześnie nie widzimy powodów do wstrzymywania prac budowlanych, które były realizowane przez wykonawcę również w okresie zimowym, zwłaszcza wobec następującej obecnie poprawy warunków atmosferycznych. W sytuacji działań wykonawcy sprzecznych z kontraktem, czyli braku realizacji robót po 15 marca, GDDKiA będzie postępować zgodnie z warunkami kontraktu. Zaznaczmy, że z tytułu obecnego wstrzymania prac wykonawcy nie będzie przysługiwało wydłużenie czasu realizacji inwestycji.
Sytuacja na kontraktach S3 i S6
Polbud Pomorze jako lider konsorcjów realizuje dwie inwestycje na ternie Pomorza Zachodniego. Pierwsza z nich to dokończenie budowy obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6 w konsorcjum z Miejskim Przedsiębiorstwem Dróg i Mostów oraz Wibra Infrastruktura (umowa o wartości 448,87 mln zł podpisana 20 lipca 2021 r.). Druga to budowa drogi S3 Dargobądz – Troszyn w konsorcjum z PRD Nowogard oraz Intop Warszawa i Intop Skarbimierzyce (umowa o wartości 679,35 mln zł podpisana 28 sierpnia 2021 r.).
Zgodnie z aktualnymi terminami kontraktowymi wykonawca powinien zakończyć realizację drogi S3 Dargobądz – Troszyn 18 maja 2024 r., natomiast S6 tj. obwodnicę Koszalina i Sianowa 22 kwietnia 2024 r. Na obu kontraktach wykonawca złożył roszczenia terminowe, które są analizowane przez inżynierów kontraktów i GDDKiA.
Należy też zaznaczyć, że konsorcja, których liderem jest Polbud Pomorze otrzymały na skutek zwiększenia limitów waloryzacji dodatkowe około 110 mln złotych na realizację S3 i S6. Natomiast dla całego sektora wykonawczego oznaczało to zwiększenie finansowania inwestycji drogowych o około 5 miliardów złotych. Wykonawcy inwestycji, konsorcja, których liderem jest Polbud Pomorze – występowali o dodatkowe zwiększenie finansowania nie wynikające z umów łączących obie strony.
GDDKiA wykonuje swoje zobowiązania
Nie ma jakichkolwiek zaległości płatniczych GDDKiA wobec wykonawcy. Realizujemy płatności w terminach wcześniejszych niż wynika to z umowy. Zwykle następuje to w ciągu dwóch tygodni od złożenia faktury. Nie mamy też informacji o zaległościach generalnego wykonawcy wobec podwykonawców. Każdy podwykonawca składa oświadczenia o braku zaległości, takie dokumenty są załączone do faktury generalnego wykonawcy. Zaznaczmy, że w sytuacji wystąpienia zaległości, podwykonawcy są chronieni przez mechanizm bezpośrednich płatności i ewentualne zaległości generalnego wykonawcy są regulowane wówczas bezpośrednio przez GDDKiA z potrąceniem stosownej kwoty z wynagrodzenia generalnego wykonawcy.
Zwiększenie waloryzacji – stabilność sektora budowlanego
Na kontraktach realizowanych przez konsorcja, których liderem jest Polbud Pomorze, obowiązywał wzorcowy wzór waloryzacyjny oparty o tzw. „koszyk waloryzacyjny”, z limitem poziomu waloryzacji 5 proc.
W 2022 roku podniesiono do +/-10 proc. Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej (ZKK) netto limitu poziomu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na niższym tj. +/- 5 proc. poziomie. Na skutek tego w 2022 r. podpisaliśmy aneksy waloryzacyjne łącznie dla 119 inwestycji realizowanych przez 26 wykonawców.
Z kolei w grudniu 2023 r sfinalizowaliśmy podpisywanie aneksów waloryzacyjnych z limitem +/-15 procent ZKK netto. W sumie podpisaliśmy 97 aneksów z 23 wykonawcami.
GDDKiA oczekuje realizacji robót zgodnie z kontraktami
Służby GDDKiA jak i inżynierowie kontraktów stale nadzorują sytuację na kontraktach konsorcjów, których liderem jest Polbud Pomorze. Wpływ deklarowanego przez wykonawcę wstrzymania prac będzie sprawdzany, w szczególności na roboty na ścieżce krytycznej. W przypadku wydłużenia czasu wstrzymania robót poza przerwę zimową zostaną zastosowane odpowiednia działania kontraktowe.