Świnoujście. Terminal kontenerowy w Świnoujściu – Tej inwestycji już nikt i nic nie zatrzyma
Nowy tor podejściowy do portu w Świnoujściu: krok milowy w kierunku budowy głębokowodnego terminala kontenerowego
Umowa na dokumentację projektu podpisana:
6 maja 2024 roku podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowego, wschodniego toru podejściowego do portu w Świnoujściu. To ważny krok milowy w realizacji strategicznego projektu, którego celem jest stworzenie w Świnoujściu głębokowodnego terminala kontenerowego.
Zobacz również: ŚWINOUJŚCIE. WSPÓLNE WYSPY – MIASTO DLA MIESZKAŃCÓW, STOŁKI DLA PRZYJEZDNYCH ? AGATOWSKA PODAŁA NAZWISKA ZASTĘPCÓW
Nowy tor wodny:
Nowy tor podejściowy będzie miał długość 70 km, szerokość 500 m i głębokość 17 m. Umożliwi on nawigację i cumowanie największych statków kontenerowych, co z kolei znacząco zwiększy potencjał przeładunkowy portu w Świnoujściu.
Program wieloletni:
Budowa nowego toru wodnego jest częścią programu wieloletniego pn. „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023 – 2029”. Całkowity koszt programu szacowany jest na 7,33 mld zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej może wynieść około 2,8 mld zł.
Głębokowodny terminal kontenerowy:
Wschodni tor podejściowy jest kluczowym elementem infrastruktury niezbędnej do budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Terminal ten będzie mógł obsługiwać największe kontenerowce pływające po Bałtyku, co znacząco wzmocni pozycję Polski na mapie morskiego handlu.
Zobacz również: ŚWINOUJŚCIE CENTRUM ENERGETYCZNE POLSKI – KOLEJNY METANOWIEC ROZŁADOWANY
Korzyści dla Polski:
Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu przyniesie Polsce szereg wymiernych korzyści, m.in.:
- Zwiększenie potencjału przeładunkowego: Port zyska możliwość obsługiwania znacznie większych statków, co znacząco zwiększy jego zdolności przeładunkowe.
- Wzrost konkurencyjności: Polska stanie się bardziej konkurencyjna na rynku międzynarodowego transportu morskiego, co może przyczynić się do napływu nowych inwestycji.
- Nowe miejsca pracy: Inwestycja wygeneruje nowe miejsca pracy w sektorze transportu, logistyki i budownictwa.
- Rozwój regionalny: Port zewnętrzny będzie stymulować rozwój gospodarczy całego regionu.
Budowa nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu to strategiczna inwestycja, która ma potencjał znacząco zmienić mapę polskiego transportu morskiego.
Realizacja tej inwestycji będzie wymagać dużego zaangażowania i współpracy ze strony różnych sektorów, ale może przynieść Polsce wymierne korzyści gospodarcze i społeczne.
Zobacz również: ŚWINOUJŚCIE-DARGOBĄDZ. SZYBCIEJ I BEZPIECZNIEJ NAD MORZE – ZOBACZ POSTĘP PRAC NA S3