Modernizacja magistrali kolejowej CE-59: Kluczowy projekt dla regionu i korytarza Bałtyk-Adriatyk
Magistrala kolejowa CE-59, znana również jako Nadodrzanka, odgrywa strategiczną rolę w rozwoju naszego regionu oraz w korytarzu transportowym Bałtyk-Adriatyk. Dzięki decyzji Unii Europejskiej, trasa ta zostanie poddana kompleksowej modernizacji i dostosowana do współczesnych potrzeb przewoźników. Zgodnie z nowymi wytycznymi, inwestycja ma być zakończona do 2040 roku.
POWROTY Z NAD MORZA. GIGANTYCZNE KORKI NA S3 I A6
Kluczowe zmiany na magistrali kolejowej CE-59
Na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej 2024/1679 z dnia 13 sierpnia 2024 roku, magistrala kolejowa CE-59 została wpisana do rejestru sieci bazowej rozszerzonej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). W skład trasy wchodzą linie kolejowe:
- Linia nr 401: Świnoujście – Szczecin
- Linia nr 273: Szczecin – Wrocław
- Przedłużenie aż do przejścia granicznego z Czechami
Zmodernizowana trasa będzie musiała spełniać określone wymagania:
- Zwiększenie obciążenia: Nacisk osi co najmniej 22,5 tony
- Długość pociągów towarowych: Minimum 740 metrów
- Prędkość: Minimum 100 km/h
MILIONERZY Z PIS BĘDĄ ZBIERAĆ PIENIĄDZE OD EMERYTÓW NA SPŁATĘ DŁUGÓW ??
Współpraca na rzecz modernizacji
10 sierpnia 2024 roku w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie przedstawicieli Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) oraz spółki PKP PLK, odpowiedzialnej za modernizację linii. W wyniku spotkania ustalono, że projekt wieloetapowej modernizacji Nadodrzanki zostanie wpisany do Krajowego Programu Kolejowego przed końcem bieżącego roku.
ŚWINOUJŚCIE: 150 ZA OBIAD NA PROMENADZIE – CZY TO PARAGONY GROZY ??
ZMPSiŚ od lat aktywnie wspiera rozwój magistrali CE-59 i planuje brać udział w nadchodzących pracach modernizacyjnych. Współpraca merytoryczna oraz konsultacje z całą branżą logistyczną mają na celu dostosowanie parametrów linii do potrzeb portów w Szczecinie i Świnoujściu. Te węzły komunikacyjne odgrywają kluczową rolę w transporcie towarów z południa na północ Europy przez Nadodrzankę.
Modernizacja CE-59 przyczyni się do zwiększenia przepustowości, efektywności oraz konkurencyjności korytarza Bałtyk-Adriatyk, co w dłuższej perspektywie przyniesie korzyści gospodarcze dla całego regionu.
Informują służby prasowe Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.