Terminal LNG w Świnoujściu – Kolejny gazowiec rozładowany
W niedzielę w Terminalu LNG w Świnoujściu, należącym do GAZ-SYSTEM, odebrano 46. dostawę gazu ziemnego w 2024 roku. Od momentu rozpoczęcia działalności gazoportu przyjęto już 314 dostaw LNG, co świadczy o dynamicznym rozwoju infrastruktury i rosnącym znaczeniu Świnoujścia jako kluczowego punktu dla dostaw gazu do Polski.
SYTUACJA LADA DZIEŃ MOŻE BYĆ KRYTYCZNA. BUNT DENTYSTÓW: PRZESTAJĄ PRZYJMOWAĆ “NA NFZ”.
Terminal LNG odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego kraju, umożliwiając dywersyfikację źródeł gazu oraz stabilność dostaw. Dzięki temu Polska zyskuje większą niezależność energetyczną i bezpieczeństwo dostaw surowca.
Historia powstania terminalu LNG w Świnoujściu
Terminal LNG w Świnoujściu, należący do GAZ-SYSTEM, jest jednym z kluczowych elementów polskiej infrastruktury energetycznej, umożliwiającym import skroplonego gazu ziemnego (LNG). Idea budowy gazoportu powstała na początku XXI wieku, w odpowiedzi na rosnące potrzeby dywersyfikacji źródeł dostaw gazu ziemnego i uniezależnienia się od dostaw z kierunku wschodniego.
ZNIKAJĄCE BANKOMATY W ŚWINOUJŚCIU – CO SIĘ DZIEJE?
Decyzja o budowie terminalu zapadła w 2006 roku, a jej realizacja miała strategiczne znaczenie dla polskiego sektora energetycznego. Budowa rozpoczęła się w 2010 roku, a inwestycja została sfinansowana ze środków krajowych oraz wsparcia Unii Europejskiej. Proces budowy był złożony, wymagał współpracy wielu specjalistów i firm z branży inżynieryjnej, co przyczyniło się do stworzenia jednego z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie.
Terminal LNG w Świnoujściu został oficjalnie oddany do użytku w 2015 roku. Od tego momentu stał się ważnym punktem na energetycznej mapie Polski, umożliwiając odbiór gazu z różnych kierunków świata. W ciągu pierwszych lat działalności terminalu zrealizowano setki dostaw LNG, co znacząco zwiększyło bezpieczeństwo energetyczne Polski. Terminal umożliwia odbiór, regazyfikację i przesył skroplonego gazu ziemnego do krajowej sieci gazowej, co przyczynia się do stabilności dostaw i rozwoju rynku gazu w Polsce.
Świnoujście jako lokalizacja gazoportu zostało wybrane ze względu na dogodne położenie geograficzne i dostęp do Morza Bałtyckiego, co pozwala na odbiór gazu z różnych części świata, w tym z krajów takich jak Katar, Stany Zjednoczone, Norwegia czy Nigeria. Dzięki terminalowi LNG Polska ma możliwość uniezależnienia się od jednego dostawcy, co zwiększa elastyczność w negocjacjach cenowych i możliwość korzystania z konkurencyjnych ofert na globalnym rynku gazu.
ŚWINOUJŚCIE. DRAMAT – HANDEL W CENTRUM MIASTA PRAKTYCZNIE WYGASA
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu była kamieniem milowym w polskiej strategii energetycznej, przyczyniając się do zwiększenia niezależności energetycznej kraju oraz umocnienia pozycji Polski jako regionalnego centrum dystrybucji gazu w Europie Środkowo-Wschodniej. Obecnie terminal w Świnoujściu jest stale modernizowany i rozwijany, co pozwala na zwiększenie jego przepustowości i dalszą integrację z europejską infrastrukturą gazową.