Konsorcjum architektoniczne przekazuje projekt budowlany CPK: Odbiory projektu ruszyły, planowane zakończenie w 2024 roku
Nowa wizualizacja CPK Konsorcjum architektoniczne, pełniące rolę master architekta, przekazało spółce CPK projekt budowlany obejmujący nowe lotnisko, dworzec kolejowy oraz węzeł przesiadkowy transportu publicznego. Rozpoczęto odbiory projektu, które powinny zakończyć się jeszcze w tym roku. Otwarcie pierwszego etapu inwestycji planowane jest na koniec 2032 roku.
URZĘDY BĘDĄ CZYNNE DO 18:00 – REWOLUCJA W GODZINACH PRACY URZĘDÓW!
Aktualizacja projektu CPK: Prace na finiszu
Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił znaczenie projektu: „Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyśpieszamy”. Celem projektu jest umocnienie pozycji gospodarczej Polski oraz narodowego przewoźnika PLL LOT.
Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, dodał: „To kolejny kamień milowy w drodze do celu, którym jest budowa i uruchomienie nowego lotniska. Inwestycja CPK to impuls do rozwoju Polski.”
Nowe lotnisko CPK: Infrastruktura i założenia projektu
Projekt zakłada budowę terminala pasażerskiego o powierzchni 450 tys. mkw., z trzema poziomami obsługi pasażerów:
- Poziom +2: Odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty strefy Schengen, część przylotów Non-Schengen.
- Poziom +1: Przyloty i odloty strefy Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów.
- Poziom 0: Bramki autobusowe, hala odbioru bagażu, hala przylotów.
ŚWINOUJSKA PLAŻA – KARAIBY BAŁTYKU !! – ZOBACZ FILM
W I etapie realizacji lotnisko ma obsługiwać do 11 tys. pasażerów na godzinę, z blisko 140 stanowiskami odprawy biletowo-bagażowej. Przygotowano również miejsce na dodatkowe stanowiska, zwiększając liczbę do 170.
Dokumentacja budowlana CPK: 6 250 rysunków i optymalizacje projektu
Prezes spółki CPK, dr Filip Czernicki, poinformował: „Otrzymaliśmy od projektanta dokumentację budowlaną, która zawiera m.in. 6 250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. Obecnie trwa szczegółowa weryfikacja dokumentacji.”
W skład konsorcjum master architekta weszły biura projektowe Foster + Partners, Buro Happold oraz ponad 30 innych firm. Całość prac obejmowała udział blisko 500 projektantów.
Optymalizacja projektu: Zmniejszenie kosztów i zwiększenie wygody pasażerów
W porównaniu z poprzednimi etapami wprowadzono optymalizacje, takie jak skrócenie pirsów o 100 metrów, co zmniejsza dystans dla pasażerów i ułatwia przesiadki, jednocześnie obniżając koszty realizacji.
Według zaktualizowanych założeń, przepustowość CPK w I etapie wyniesie do 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy. Dla porównania, Lotnisko Chopina w Warszawie w 2023 roku obsłużyło 18,5 mln pasażerów.
Plan etapowej realizacji inwestycji CPK
W pierwszej kolejności realizowane będą pirs północny (B) oraz centralne (C i D), które obsłużą loty do strefy Schengen i Non-Schengen. Dokumentacja budowlana pirsu południowego (E) została przygotowana, a jego realizacja zależy od prognoz ruchu lotniczego. Kolejne etapy obejmą budowę pirsów północno-wschodniego (A) oraz południowo-wschodniego (F).
Podsumowanie
Projekt CPK to jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce, które ma na celu rozwój gospodarczy kraju i wzmocnienie pozycji rynkowej narodowego przewoźnika PLL LOT. Dzięki zaawansowanym pracom projektowym i optymalizacjom, realizacja tej inwestycji nabiera tempa, a otwarcie pierwszego etapu lotniska jest zaplanowane na koniec 2032 roku.