Kto ponosi koszty szkód spowodowanych przez ukraińskich kierowców w Polsce?
W Polsce coraz częściej pojawiają się pytania o odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez zagranicznych kierowców, w tym szczególnie przez rosnącą liczbę kierowców z Ukrainy. Kto pokrywa koszty napraw i odszkodowań, gdy sprawcą wypadku lub kolizji jest cudzoziemiec? Oto, jak wygląda system odpowiedzialności finansowej oraz ubezpieczeń w takich sytuacjach. Coraz większy problem również w Świnoujściu,
Ubezpieczenie OC – co obejmuje i jak działa?
Zgodnie z polskim prawem, każdy kierowca, również obcokrajowiec, musi posiadać ważne ubezpieczenie OC. Polisa OC ma na celu ochronę poszkodowanych, pokrywając koszty naprawy uszkodzeń pojazdów i mienia osób trzecich. Problem pojawia się jednak, gdy kierowca nie posiada ubezpieczenia lub gdy suma ubezpieczenia jest niewystarczająca, by pokryć wszystkie szkody.
Co dzieje się, gdy kierowca nie ma ubezpieczenia?
W przypadku braku ważnego ubezpieczenia OC, odpowiedzialność finansowa za szkody przechodzi na Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), który zabezpiecza roszczenia wobec nieubezpieczonych sprawców. Jednak pokrycie kosztów przez UFG nie zawsze jest natychmiastowe, co może opóźniać uzyskanie odszkodowania przez poszkodowanych.
Czy miasto i służby mają wpływ na kontrolę ubezpieczenia?
Policja oraz służby miejskie mają prawo kontrolować dokumenty ubezpieczeniowe i stan techniczny pojazdów, w tym należących do cudzoziemców. Brak ubezpieczenia lub niezgodność dokumentacji może skutkować mandatem i zatrzymaniem pojazdu. W praktyce jednak egzekwowanie tych przepisów, zwłaszcza wobec obcokrajowców, nie zawsze jest łatwe.
Koszty szkód a wysokość ubezpieczenia OC
Gdy wartość szkód przewyższa sumę ubezpieczenia OC, poszkodowani mogą mieć problem z pełnym pokryciem strat. W takiej sytuacji koszt naprawy może zostać częściowo przerzucony na poszkodowanego lub jego ubezpieczenie dodatkowe, co może prowadzić do dodatkowych kosztów oraz długotrwałego postępowania prawnego.
Czy wzrost liczby incydentów wpływa na ceny ubezpieczeń?
Zwiększona liczba wypadków i szkód spowodowanych przez zagranicznych kierowców może wpływać na ceny polis ubezpieczeniowych w Polsce. Rosnąca liczba roszczeń obciąża fundusze ubezpieczeniowe, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do wzrostu składek dla wszystkich kierowców.
Podsumowanie
Odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez ukraińskich kierowców to temat skomplikowany, zależny od wielu czynników. Koszty napraw mogą być pokrywane z polisy OC, UFG lub w niektórych przypadkach obciążać bezpośrednio poszkodowanego. Wzrost liczby szkód wpływa także na sytuację ekonomiczną rynku ubezpieczeń, co może odczuć każdy kierowca.
Dlaczego samochody z Ukrainy jeżdżą bez przeglądu technicznego w Polsce?
Od momentu wybuchu wojny w Ukrainie, liczba samochodów zarejestrowanych na ukraińskich tablicach rejestracyjnych na polskich drogach znacznie wzrosła. Jednym z najczęściej poruszanych tematów jest kwestia przeglądów technicznych pojazdów zza wschodniej granicy. Wiele osób zastanawia się, dlaczego auta z Ukrainy mogą legalnie poruszać się po Polsce, nawet jeśli nie posiadają ważnego przeglądu technicznego.
Ukraińcy w samochodach bez przeglądów
Na Ukrainie przepisy nie wymagają corocznych badań technicznych dla pojazdów prywatnych o masie do 3,5 tony. Zgodnie z postanowieniami Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym z 1968 roku, której sygnatariuszami są zarówno Polska, jak i Ukraina, samochody zarejestrowane w tych krajach mogą poruszać się po drogach zgodnie z przepisami kraju, w którym zostały zarejestrowane.
Oznacza to, że pojazdy z Ukrainy mogą w Polsce jeździć bez polskiego przeglądu technicznego. Warto jednak pamiętać, że taki samochód musi być w stanie technicznym zapewniającym bezpieczeństwo na drodze. Policja ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny, jeśli stan techniczny pojazdu budzi wątpliwości lub zagraża bezpieczeństwu innych uczestników ruchu.
Ponadto, każdy pojazd z Ukrainy powinien posiadać ważne ubezpieczenie OC. W przypadku kontroli wymagane jest okazanie Zielonej Karty lub ubezpieczenia granicznego. Brak tego dokumentu może skutkować karą finansową i konsekwencjami prawnymi, zwłaszcza w przypadku spowodowania szkód.