Kolejna morska inwestycja w Gdańsku Świnoujście zostaje w ogonie rozwoju
GAZ-SYSTEM z pozwoleniem na budowę części morskiej Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej
3 grudnia 2024 roku GAZ-SYSTEM otrzymał kluczowe pozwolenie Wojewody Pomorskiej na budowę morskiej części Terminalu FSRU (Floating Storage Regasification Unit) w Zatoce Gdańskiej. Decyzja ta obejmuje budowę infrastruktury obsługującej terminal LNG oraz gazociągu podmorskiego łączącego terminal z lądem. Uruchomienie FSRU planowane jest na przełom 2027 i 2028 roku.
Spis treści
Zakres inwestycji
Projekt przewiduje budowę:
- nabrzeża postojowo-cumowniczego z infrastrukturą obsługującą jednostkę FSRU,
- gazociągu podmorskiego o długości około 3 km, łączącego terminal z krajowym systemem przesyłowym,
- 250 km gazociągów lądowych od Gdańska do Gustorzyna, które umożliwią przesył gazu LNG po regazyfikacji do głębi kraju.
Terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej ma roczną przepustowość 6,1 mld m³ gazu ziemnego. Inwestycja przyczyni się do dywersyfikacji dostaw gazu dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej, wspierając jednocześnie transformację energetyczną i proces dekarbonizacji gospodarki.
Znaczenie projektu
Według prezesa zarządu GAZ-SYSTEM, Sławomira Hinca, uzyskanie pozwolenia kończy etap projektowania i umożliwia przejście do realizacji inwestycji.
„Już za nieco ponad trzy lata planujemy uruchomić pływający terminal i przyjąć w Zatoce Gdańskiej pierwsze dostawy LNG” – podkreślił Hinc.
Projekt jest realizowany w strategicznej lokalizacji w południowej części Zatoki Gdańskiej, około 3 km od brzegu, w sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego do portu w Gdańsku.
Postęp prac i współpraca międzynarodowa
GAZ-SYSTEM podpisał już umowę na zaprojektowanie i budowę jednostki FSRU. Statek powstaje w stoczni HD Hyundai Heavy Industries w Ulsan (Korea Południowa), a jego dostawą zajmie się japońska firma Mitsui O.S.K. Lines.
W części lądowej inwestycji podpisano umowy na dostawy materiałów i urządzeń oraz budowę trzech gazociągów od Gdańska do Gustorzyna.
Wsparcie finansowe z Unii Europejskiej
Projekt jest współfinansowany z funduszy UE w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), który przeznaczył na prace przygotowawcze ok. 19,6 mln euro. Ponadto gazociągi lądowe zostały uwzględnione w Krajowym Planie Odbudowy (KPO) w ramach inicjatywy REPowerEU, zwiększającej bezpieczeństwo dostaw gazu w regionie.
Znaczenie dla Polski i regionu
Terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej stanie się drugim tego typu obiektem w Polsce. Wzmocni on bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej, zapewniając stabilne dostawy gazu dla przemysłu, elektroenergetyki i ciepłownictwa w okresie transformacji energetycznej.
Projekt ten, łącząc nowoczesną technologię i międzynarodową współpracę, stanowi ważny krok w rozwoju polskiej infrastruktury energetycznej i budowie zrównoważonej gospodarki.
Kontrowersje wokół inwestycji morskich w Świnoujściu: Protesty i potencjalne zagrożenia zewnętrzne
Świnoujście, znane z dynamicznego rozwoju portu morskiego, od lat przyciąga uwagę nie tylko inwestorów, ale również krytyków. Kluczowe projekty, takie jak rozbudowa portu kontenerowego, spotykają się z protestami małej ale głośnej grupy krytyków popieranych przez Niemców.
Część ekspertów oraz polityków sugeruje, że protesty mogą być inspirowane przez zewnętrzne podmioty, w tym rosyjskie i niemieckie, które mają interes w osłabieniu strategicznych projektów Polski. Spekulacje te wpisują się w szerszy kontekst walki o wpływy na Morzu Bałtyckim.
Inwestycje morskie w Świnoujściu mają kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego regionu oraz całej Polski. W obliczu protestów i potencjalnych prób destabilizacji, warto zachować czujność, aby skutecznie realizować projekty istotne dla krajowej infrastruktury. Dyskusje na ten temat pozostają jednak nieodłącznym elementem demokratycznej debaty publicznej.