Pierwszy taki transport Intermodalny przez Świnoujście do Szwecji – Nowa era w logistyce
Nowa era w logistyce: Świnoujście, jeden z kluczowych portów na polskim wybrzeżu, staje się ważnym centrum transportu intermodalnego. 8 grudnia 2024 roku w Terminalu Promowym w Świnoujściu przyjęto pierwszy pociąg z naczepami, co stanowi milowy krok w rozwoju transportu intermodalnego w regionie. Ten historyczny moment otwiera drogę do regularnych przewozów do Szwecji, w tym do portów w Gotteborgu i Sztokholmie, poprzez Świnoujście.
Spis treści
Transport Intermodalny: Innowacja i zrównoważony rozwój
Transport intermodalny to nowoczesne rozwiązanie, które łączy różne środki transportu, takie jak kolej, transport drogowy i promowy, w celu zwiększenia efektywności i redukcji emisji spalin. Jak tłumaczy Ryszard Kaczmarek, Dyrektor ds. Rozwoju Rynku Intermodalnego Freightliner PL, intermodalny transport pozwala na ograniczenie emisji CO2 o aż 76%, wspierając politykę Unii Europejskiej dotyczącą ochrony środowiska. Tego rodzaju przewozy są nie tylko korzystne dla natury, ale również poprawiają efektywność logistyczną i zmniejszają natężenie ruchu drogowego.
Korzyści dla środowiska i społeczności lokalnych
Jednym z głównych atutów transportu intermodalnego jest zmniejszenie liczby ciężarówek na drogach, co przyczynia się do poprawy jakości życia w miastach i mniejszych miejscowościach. Mniejszy ruch drogowy oznacza mniej hałasu, zanieczyszczeń powietrza oraz zwiększone bezpieczeństwo na drogach. Ponadto, transport intermodalny przyczynia się do zmniejszenia zatłoczenia na drogach, co pozytywnie wpływa na komfort podróży innych użytkowników dróg.
Pełna kontrola nad ładunkiem
Dzięki zintegrowanym systemom monitoringu naczep, klienci mają pełną kontrolę nad swoimi towarami przez całą trasę. Od momentu załadunku w terminalu w Świnoujściu, aż po dostawę do szwedzkich portów, towary są śledzone i zabezpieczone, co zapewnia bezpieczeństwo i wygodę. Dzięki tej technologii, klienci mogą mieć pewność, że ich ładunki są w pełni chronione i pod stałą kontrolą.
Pilotażowe przewozy – Przygotowanie do regularnych tras
Po udanych testach przeprowadzonych w listopadzie 2024 roku, Freightliner PL uruchomił pilotażową trasę intermodalną, która łączy Śląsk z portami w Szwecji, a dokładniej z Gotteborgiem i Sztokholmem. Zgodnie z zapowiedziami, regularne przewozy rozpoczną się na początku 2025 roku, co będzie kolejnym krokiem w rozwoju transportu intermodalnego w Polsce i Europie.
Świnoujście na Mapie Europejskiego transportu intermodalnego
– To historyczny moment – mówi Rafał Zahorski, pełnomocnik ds. rozwoju portów. – Dzięki uruchomieniu pierwszego pociągu intermodalnego w Świnoujściu, dołączamy do elity europejskich portów rozwijających ten rodzaj transportu. To krok ku rozładowaniu ruchu drogowego w regionie i poprawie jakości transportu – podkreśla Zahorski.
Rozwój transportu Intermodalnego w Świnoujściu
Aneta Szreder-Piernicka, dyrektor ds. handlowych i marketingu, zaznacza, że taki transportzyskuje na znaczeniu w całej Europie. – Skupiamy się na rozwoju transportu intermodalnego w oparciu o infrastrukturę portową terminala promowego w Świnoujściu. Dzięki rocznemu obrotowi terminala na poziomie 0,5 mln samochodów ciężarowych, mamy solidne podstawy do dalszego rozwoju tego projektu – mówi Szreder-Piernicka.
Podsumowanie
Świnoujście, dzięki rozwojowi transportu , staje się coraz ważniejszym punktem na mapie logistyki w Europie. Innowacyjne podejście do transportu towarów, które łączy kolej, transport drogowy i promowy, ma na celu zmniejszenie emisji CO2, poprawę jakości życia mieszkańców oraz zwiększenie efektywności gospodarki. Uruchomienie pierwszego pociągu intermodalnego w Świnoujściu to początek nowej ery w logistyce, która przyniesie korzyści zarówno środowisku, jak i mieszkańcom regionu. Regularne przewozy rozpoczną się już na początku 2025 roku, co będzie kolejnym krokiem w rozwoju portu i regionu.
Na podstawie info
Weronika Gocłowska
Rzeczniczka Prasowa
Pion Prezesa Zarządu