W niecałe dwie godziny pociągiem do Poznania niestety nie ze Świnoujścia
Modernizacja linii kolejowej między Szczecinem a Poznaniem: szybsze pociągi, wyższy komfort i krótsze czasy przejazdów
Od 15 grudnia 2024 r. pasażerowie korzystający z połączenia kolejowego pomiędzy Szczecinem a Poznaniem będą mogli podróżować jeszcze szybciej i wygodniej. Najbardziej dynamiczne składy pokonają tę trasę w czasie poniżej 2 godzin, osiągając prędkości do 160 km/h. Jest to efekt kończącej się modernizacji linii kolejowej, łączącej stolice Pomorza Zachodniego i Wielkopolski, realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – szybciej pociągiem.
Spis treści
Krótsze czasy przejazdów na kluczowych trasach
Dzięki modernizacji skróci się również czas podróży na trasie Szczecin – Poznań – Warszawa, gdzie najszybsze pociągi pokonają odcinek w około 4 godziny 20 minut. To wyraźne usprawnienie dla pasażerów, którzy zyskają wygodniejsze i bardziej konkurencyjne połączenie z centralną Polską.
Nowe tory, perony i urządzenia sterowania ruchem
Na całej, liczącej 190 km trasie, oddano do użytku dwa nowe tory wyposażone w nowoczesną sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Obecnie prace toczą się już tylko na stacji w Stargardzie. Modernizacja objęła m.in. mosty, przepusty, wiadukty (w tym cztery nowe wiadukty kolejowe w Stargardzie) oraz przejazdy kolejowo-drogowe, co podnosi poziom bezpieczeństwa nie tylko dla podróżnych, ale także dla kierowców.
Większa przepustowość i lepsze połączenia
Zmodernizowana linia umożliwia przejazd większej liczby pociągów, dzięki czemu przewoźnicy mogą uruchamiać dodatkowe połączenia dalekobieżne i regionalne. W nowym rozkładzie znalazła się m.in. dodatkowa para pociągów ekspresowych. Nowoczesne systemy sterowania ruchem, w tym lokalne centra sterowania w Poznaniu oraz powstające w Stargardzie, wpływają na dalszy wzrost bezpieczeństwa oraz sprawności przewozów towarowych.
Komfortowe perony i lepsza dostępność dla wszystkich podróżnych
W 30 miejscowościach na trasie między Poznaniem a Szczecinem, m.in. w Poznaniu Woli, Szamotułach, Wronkach, Dobiegniewie, Słonicach, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach, Stargardzie, Reptowie i Szczecinie Zdunowie, pasażerowie korzystają już z wygodnych i funkcjonalnych peronów. Są one wyższe, szersze i dłuższe, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Antypoślizgowa nawierzchnia, ścieżki naprowadzające dla osób z dysfunkcją wzroku oraz nowe wiaty, ławki i jasne oświetlenie LED zapewniają wyższy standard podróży. Czytelne tablice informacyjne, gabloty z rozkładami jazdy oraz łatwe dojścia do peronów (także dla osób o ograniczonej mobilności) przekładają się na lepsze wrażenia z podróży.
Bezpieczne przejścia i infrastruktura rowerowa
Podróżni mogą liczyć na bezpieczne przejścia pod torami, zrealizowane w Kiekrzu, Rokietnicy, Szamotułach, Wronkach, Dobiegniewie, Choszcznie, Reptowie i Szczecinie Zdunowie. Dodatkowe stojaki na rowery umożliwiają łączenie ekologicznych środków transportu, ułatwiając dojazd do stacji i dalszą podróż pociągiem.
Zakończenie inwestycji i dalsze perspektywy
Większość kluczowych prac zakończono do końca 2023 r., a w 2024 r. sfinalizowano roboty na zachodniopomorskim i lubuskim odcinku trasy oraz uzyskano niezbędne zezwolenia z Urzędu Transportu Kolejowego. Prace wykończeniowe na stacji w Stargardzie potrwają do drugiej połowy 2025 r. Po pełnym zakończeniu inwestycji linia kolejowa Szczecin – Poznań stanie się nowoczesnym, szybkim i bezpiecznym korytarzem transportowym, wspierającym zrównoważony rozwój regionów oraz podnoszącym jakość usług świadczonych przez kolej w Polsce.
Opracowano na podstawie info z PKP