Rekordowe nakłady inwestycyjne
Rekordowe blisko 10 miliardów złotych – taka jest wartość inwestycji o łącznej długości 233 km, które są w realizacji na koniec 2024 roku na zachodniopomorskich drogach krajowych. Było to możliwe w dużej mierze dzięki podpisaniu w 2024 roku kolejnych umów na realizację inwestycji – sześciu odcinków S10 od Stargardu do Wałcza i czterech obwodnic o łącznej wartości 3,84 mld zł.
Spis treści
Drogi oddane do ruchu w 2024 roku
Połączenie DK11 z S6 w Kołobrzegu
Pierwszą z zakończonych w 2024 roku inwestycji był odcinek DK11 od ronda Janiska (im. Jerzego Patana) w Kołobrzegu do węzła Kołobrzeg Wschód na S6. Dwujezdniowa trasa o długości 1,5 km była kluczowa dla dopełnienia układu komunikacyjnego w Kołobrzegu. Oddanie drogi w marcu tego roku oznaczało zmianę przebiegu DK11 – przejęcie przez GDDKiA wybudowanych przez samorząd fragmentów obwodnicy Kołobrzegu prowadzących do portu oraz utratę kategorii drogi krajowej przez dotychczasową DK11 Kołobrzeg – Koszalin.
Ostatni fragment obwodnicy Koszalina na S6
Od połowy czerwca kierowcy mogą ominąć Koszalin drogą ekspresową S6. Było to możliwe dzięki oddaniu do ruchu ostatniego odcinka obwodnicy o długości 4,6 km od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Zachód. W ramach inwestycji powstała estakada o długości 800 m, poprowadzona nad linią kolejową Koszalin – Słupsk oraz obszarem o skomplikowanej budowie podłoża.
Obwodnica Gryfina na DK31
Obwodnica Gryfina w ciągu DK31 została uruchomiona 17 grudnia. To pierwsza zakończona inwestycja z rządowego Programu budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim. Jednojezdniowa droga o długości 5,6 km od wschodu omija Gryfino, wyprowadzając z miasta ruch tranzytowy w kierunku Chojny.
Kontynuacja budowy S3 i S6
Zaawansowane prace na S3 Świnoujście – Troszyn
W 2024 roku zrealizowany został znaczący zakres prac budowlanych na odcinku S3 Świnoujście – Troszyn. Obecnie na większości tej trasy kierowcy jeżdżą jedną z jezdni przyszłej drogi ekspresowej. W I kwartale przyszłego roku planowane są kolejne zmiany organizacji ruchu, a przejazd będzie stopniowo udrażniany, zwłaszcza w rejonie Świnoujścia, Wolińskiego Parku Narodowego i miejscowości Dargobądz. Całkowite oddanie trasy planowane jest w II kwartale przyszłego roku.
Budowa S6 od Koszalina i Sianowa do obwodnicy Słupska
Od 2023 roku trwa realizacja S6 od końca obwodnicy Koszalina i Sianowa do początku obwodnicy Słupska (łącznie 46 km). Na wielu jej odcinkach wykonano już warstwy bitumiczne nawierzchni i większość prac przy obiektach mostowych, w tym oba przęsła mostu na rzece Wieprza o długości 222 m. Zakończenie inwestycji planowane jest w IV kwartale przyszłego roku.
Start robót na S11 Bobolice – Szczecinek
Nową inwestycją, dla której w 2024 roku ruszyły roboty, jest odcinek S11 od końca oddanej do ruchu w ubiegłym roku S11 Koszalin – Bobolice do początku funkcjonującej od 2019 roku obwodnicy Szczecinka. Droga o długości 24,5 km jest w fazie wzmacniania podłoża, budowy mostów, wiaduktów, nasypów i wykopów. Wykonano już pierwsze fragmenty podbudów z kruszywa, a na placu budowy działa wytwórnia mas bitumicznych. W przyszłym roku rozpoczną się prace przy układaniu nawierzchni, natomiast zakończenie inwestycji planowane jest w 2026 roku.
Droga S10 połączy Szczecin z Piłą
Droga ekspresowa S10 na odcinkach łączących Szczecin z Piłą wkroczyła w 2024 roku w fazę realizacji. Podpisaliśmy umowy na zaprojektowanie i budowę sześciu odcinków na terenie województwa zachodniopomorskiego, łączących Stargard z Wałczem, oraz odcinek Wałcz – Piła (realizowany przez Oddział GDDKiA w Poznaniu).
Do pełnego kompletu brakuje jedynie odcinka Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo, gdzie po wyroku sądowym konieczne było wykluczenie jednego z oferentów i ponowne zbadanie ofert. Najkorzystniejszą ofertę wybrano w ostatnich dniach, a umowę na ten odcinek powinniśmy podpisać w I kwartale przyszłego roku. W 2028 roku planowane jest zakończenie całej S10 na trasie Szczecin – Piła.
Kolejne obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic w realizacji
W kwietniu przyszłego roku planujemy zakończenie realizacji obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20. Kolejne inwestycje przeszły w tym roku do fazy realizacji. Podpisaliśmy umowy na zaprojektowanie i budowę czterech innych obwodnic – Szwecji, Rusinowa i Wałcza na DK22 oraz Stargardu na DK20.
Dla obwodnicy Szwecji przygotowano już projekt budowlany i w grudniu złożono wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 pod koniec września ruszył przetarg na budowę, który obejmuje również II etap obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13). 20 grudnia wystartował z kolei przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Złocieńca w ciągu DK20.
W przypadku obwodnicy Człopy w ciągu DK22, w związku z rozstrzygnięciem sądu wymagane jest ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.
Przetargi na nowe inwestycje
II etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13
We wrześniu tego roku ruszył przetarg na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13, czyli nowego węzła łączącego autostradę A6 z przyszłą Zachodnią Obwodnicą Szczecina i DK13. Ten sam przetarg obejmuje budowę obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 oraz infrastruktury drogowej na granicznym odcinku A6. 20 grudnia poznaliśmy oferty wykonawców. W przyszłym roku powinniśmy podpisać umowę i rozpocząć roboty, które mają się zakończyć w 2028 roku.
Obwodnica Bobolic w ciągu DK25
W październiku br. ogłoszono przetarg na obwodnicę Bobolic w ciągu DK25. Nowa trasa o długości 1,1 km od południa ominie miasto. W połowie grudnia poznaliśmy oferty wykonawców, które obecnie są sprawdzane i oceniane. Zakończenie realizacji przewidywane jest na koniec 2027 roku.
Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu S6 – milowy krok
Rok 2024 był kluczowy pod względem doprowadzenia do finału procesu przygotowawczego dla inwestycji, które będą wieńczyły układ dróg szybkiego ruchu Pomorza Zachodniego – Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6. Odebraliśmy projekt budowlany dla wszystkich trzech odcinków trasy o łącznej długości 50 km, a na koniec września złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji ZRID. Trwa również uzyskiwanie decyzji ZRID dla powiązanej z nową S6 obwodnicy Mierzyna w ciągu DK10, realizowanej wspólnie przez GDDKiA i miasto Szczecin.
17 grudnia wystartowały postępowania przetargowe na realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina. W przyszłym roku planujemy podpisanie umów. Odcinki Kołbaskowo – Police powinny być gotowe w 2028 roku, a odcinek Police – Goleniów, w ramach którego powstanie tunel o długości 5 km, będzie ukończony w 2032 roku.
Inwestycje na istniejącej sieci drogowej
Poza obwodnicami i drogami ekspresowymi realizowane są również inne zadania na drogach krajowych. Pod koniec października podpisaliśmy umowę na przebudowę DK22 na odcinku Ostrowiec – Szwecja (2,9 km). Zostanie tam wykonana nowa nawierzchnia przystosowana do obciążenia 11,5 t/oś, przebudowane zostanie skrzyżowanie i powstanie ścieżka pieszo-rowerowa. Trasa ma być gotowa na koniec 2026 roku. Prowadzone są też prace przygotowawcze dla przebudowy pozostałych odcinków DK22 w woj. zachodniopomorskim.
W 2024 roku ogłosiliśmy przetargi na opracowanie dokumentacji dla przebudowy DK25 od Bobolic do Białego Boru. Oferty wybraliśmy w grudniu, a prace przygotowawcze ruszą w przyszłym roku.
Bezpieczeństwo na drogach
Rok 2024 był również czasem finalizacji zdecydowanej większości zadań z Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Od 2021 roku doświetliliśmy około 600 przejść dla pieszych – niemal wszystkie na zachodniopomorskich drogach krajowych. Program objął także 24 chodniki i ścieżki pieszo-rowerowe, siedem sygnalizacji świetlnych, osiem wysp spowalniających i azyli. Kilka zadań, w tym ścieżki pieszo-rowerowe wzdłuż DK10 Łowicz Wałecki – Mirosławiec, DK25 Bobolice – Porost czy spowolnienie ruchu drogowego w miejscowości Siemczyno (DK20), będą jeszcze kontynuowane w pierwszych miesiącach przyszłego roku.
Podsumowanie
Rok 2024 na zachodniopomorskich drogach krajowych to czas przełomowych inwestycji, podpisywania nowych umów, oddawania do ruchu ważnych odcinków i obwodnic oraz wzmacniania bezpieczeństwa. Dzięki konsekwentnie prowadzonej polityce inwestycyjnej region zbliża się do pełnego układu nowoczesnych dróg szybkiego ruchu, co podniesie komfort i bezpieczeństwo kierowców oraz przyczyni się do dalszego rozwoju gospodarczego Pomorza Zachodniego.