Podatek wyrównawczy od 2025 roku
Od 1 stycznia 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać podatek wyrównawczy, mający na celu zapewnienie minimalnego poziomu opodatkowania dla największych grup kapitałowych. Nowe przepisy obejmą zarówno grupy międzynarodowe, jak i krajowe, których skonsolidowane przychody przekraczają 750 mln euro w co najmniej dwóch z czterech ostatnich lat podatkowych.
Spis treści
Czym jest podatek wyrównawczy?
Podatek wyrównawczy to mechanizm mający na celu przeciwdziałanie praktykom przenoszenia zysków do jurysdykcji o niskich stawkach podatkowych. Jego wprowadzenie ma zapewnić, że dochody osiągane przez międzynarodowe grupy kapitałowe będą opodatkowane na minimalnym poziomie 15%, niezależnie od kraju, w którym te dochody powstają.
Kogo dotyczy podatek wyrównawczy?
Nowe przepisy obejmą:
- Grupy przedsiębiorstw wielonarodowych posiadające spółki zależne w innych państwach, w tym w Polsce.
- Grupy krajowe operujące wyłącznie na terenie Polski.
Podatek wyrównawczy dotyczy podmiotów, których skonsolidowane przychody przekraczają 750 mln euro w co najmniej dwóch z czterech ostatnich lat podatkowych.
Rodzaje podatku wyrównawczego
Wprowadzane przepisy przewidują trzy główne rodzaje podatku wyrównawczego:
- Globalny podatek wyrównawczy (IIR – Income Inclusion Rule): Nakładany na jednostkę dominującą najwyższego szczebla w grupie kapitałowej, zobowiązując ją do uiszczenia podatku wyrównawczego, jeśli jej nisko opodatkowane jednostki zależne w innych jurysdykcjach nie osiągają minimalnej efektywnej stawki opodatkowania.
- Krajowy podatek wyrównawczy (QDMTT – Qualified Domestic Minimum Top-up Tax): Prawo do poboru tego podatku przysługuje państwu, w którym znajdują się nisko opodatkowane jednostki składowe grupy. Podatek ten ma na celu zapewnienie, że dochód generowany w Polsce jest opodatkowany na minimalnym poziomie, nawet jeśli jednostka dominująca znajduje się w innym kraju.
- Podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków (UTPR – Undertaxed Payments Rule): Nakładany na jednostki z grupy znajdujące się w danej jurysdykcji, gdy jednostka dominująca działa w kraju, który nie wprowadził zasad IIR. W takich przypadkach polskie jednostki będą zobowiązane do uiszczenia podatku wyrównawczego.
Wyłączenia i zwolnienia
Z podatku wyrównawczego zwolnione będą m.in.:
- Podmioty rządowe, organizacje międzynarodowe, organizacje nienastawione na zysk, towarzystwa funduszy emerytalnych oraz towarzystwa funduszy inwestycyjnych będące dominującymi spółkami najwyższego szczebla.
- Podmioty, których skonsolidowane przychody nie przekraczają progu 750 mln euro w co najmniej dwóch z czterech lat poprzedzających dany rok podatkowy.
Przygotowanie do nowych regulacji
Firmy objęte nowymi przepisami powinny:
- Przeanalizować swoją strukturę podatkową i operacyjną w kontekście nowych wymogów.
- Dostosować procedury wewnętrzne, zwłaszcza w zakresie gromadzenia i analizy danych finansowych oraz podatkowych.
- Skorzystać z dostępnych narzędzi i konsultacji, aby ocenić wpływ nowych regulacji na działalność przedsiębiorstwa.
Wprowadzenie podatku wyrównawczego ma na celu zapewnienie uczciwej konkurencji oraz przeciwdziałanie erozji podstawy opodatkowania poprzez eliminację praktyk przenoszenia zysków do jurysdykcji o niskim opodatkowaniu. Firmy działające w Polsce powinny dokładnie zapoznać się z nowymi przepisami i odpowiednio się do nich przygotować.