Port Zewnętrzny w Gdyni – strategiczna inwestycja
Port Zewnętrzny w Gdyni to strategiczna inwestycja mająca na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych portu oraz umożliwienie obsługi największych statków oceanicznych. Projekt realizowany jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), co oznacza współpracę pomiędzy sektorem publicznym a prywatnym w zakresie finansowania, budowy i eksploatacji nowej infrastruktury.
Przebieg postępowania
Proces wyboru partnera prywatnego dla budowy Portu Zewnętrznego rozpoczął się formalnie w 2020 roku, kiedy to Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. uruchomił procedurę dialogu konkurencyjnego. Jest to optymalna forma zamówienia dla dużych projektów infrastrukturalnych, przewidziana w ustawie Prawo Zamówień Publicznych oraz Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
W trakcie postępowania wyłoniono cztery podmioty, które zostały zaproszone do składania ofert. Pierwotnie termin składania ofert wyznaczono na 30 września 2024 roku, jednak z uwagi na potrzebę dodatkowych konsultacji i adaptacji założeń projektu, termin ten został przesunięty na 30 czerwca 2025 roku.
Postępy w realizacji projektu
Mimo przesunięć w harmonogramie wyboru partnera prywatnego, prace nad infrastrukturą Portu Zewnętrznego postępują. We wrześniu 2024 roku podpisano umowę z konsorcjum firm Budimex, Roverpol i Rover Maritime na wykonanie projektu i budowę falochronów osłonowych o łącznej długości 2,5 km, które będą chronić planowany Port Zewnętrzny.
Znaczenie inwestycji
Budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni jest kluczowa dla zwiększenia konkurencyjności polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego. Inwestycja ta umożliwi obsługę największych statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu do 16 metrów, co znacząco wpłynie na wzrost przepustowości portu.
Perspektywy na przyszłość
Zgodnie z aktualnym harmonogramem, pierwsze statki powinny móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni na przełomie 2028 i 2029 roku. Wydłużenie terminu składania ofert na wybór partnera prywatnego nie wpływa na realizację innych elementów projektu, takich jak budowa falochronów, które są kluczowe dla powodzenia całej inwestycji.
Port Zewnętrzny w Gdyni – strategiczna inwestycja
Port Zewnętrzny w Gdyni to inwestycja o strategicznym znaczeniu dla polskiej gospodarki morskiej, której realizacja przyczyni się do umocnienia pozycji Polski na międzynarodowym rynku transportu morskiego.